úterý 30. prosince 2008

Psychologie dovedně ukrytá v ceně.

V každém okamžiku jsou na trhu přítomny tři skupiny obchodníků. Skupina předpokládající, že cena poroste (býci, bulls), skupina předpokládající, že cena bude klesat (medvědi, bears) a skupina stojící mimo. Tu tvoří obchodníci, kteří se ještě nerozhodli, zda na trh vstoupí a v kterém směru. O této poslední skupině se v podstatě mlčí a tito obchodníci nemají ani svoje pojmenování. Přesto tato skupina způsobuje, že technická analýza přestává fungovat a trh (tím se myslí cena) se začne chovat naprosto nesmyslně „jak ho právě napadne“.



Základní poučka zní, že je-li vyšší poptávka než nabídka cena roste. Převedeno do obchodní řeči, je-li více nakupujících (býků) než prodávajících (medvědů) cena roste a naopak. Jsou-li síly vyrovnané cena se nehýbe (stojí). Jinými slovy, jestliže cena roste – je více býků, jestliže cena klesá – je více medvědů.

Takže začneme obchodovat. Otvírací cena na hodinovém grafu je např. 100. Pak začne v minutových intervalech růst – 101, 102, 104. Tato cena se zobrazuje na všech obrazovkách obchodníků po celém světě a přitáhne pozornost třetí skupiny obchodníků, stojících právě mimo a uvažujících do kterého obchodu by mohli vstoupit. Někteří se rozhodnou, že tento trh je pro ně zajímavý, cena roste – takže budou spekulovat na vzestup a začnou od medvědů nakupovat. Proto cena roste i nadále. Objem obchodů prudce roste, cena rychle roste v čase, počet medvědů (obchodníků ochotných prodávat) prudce klesá.

Medvědi, kterým cena vzrostla natolik, že přesáhla hranici jejich tolerovaných ztrát zavírají pozice (tj protože vstoupili do obchodu tím, že prodali, tak pozici uzavírají tím, že nakupují), což ještě dál šroubuje cenu vzhůru, až na trhu nezůstane nikdo, kdo by prodával. Mezitím se někteří z býků rozhodli, že mají za dnešek vyděláno a začínají prodávat, cena začíná opět klesat. Jak klesá, přitáhne to pozornost medvědů a obchodníků stojících mimo, kteři spekulují na pokles a celý cyklus se opakuje, tentokrát směrem dolů. Aby to bylo zajímavější, tak se může dostavit skupina obchodníků, kteří tento původní cyklus nestihli, např. přišli pozdě do práce, nebo se bavili jinak, a ti plni elánu nakupují od býků realizujících zisk, a ženou cenu zpátky do výše a ještě výše. (Zavírá Tokijská burza, otvírá Londýn, zavírá Londýn, otvírá New York)

Tento psychologický (technický) cyklus je přítomen ve všech cenových grafech a dá se v nich najít. Projevuje se charakteristickými tvary (patterns) a platí pro všechny možné časové průběhy od minutových až po týdenní grafy. Technická analýza hledá tyto tvary, a snaží se na základě jejich průběhu určit, kterým směrem se cena pravděpodobně vydá.

Proč technická analýza selhává?
Hlavním důvodem mnohých obchodníků pro studium technické analýzy je hledání ideálního 100% úspěšného obchodního systému, kterým si zabezpečíme klidné stáří a získáme bohatství celého světa. (Holly grail) Tato snaha je však předem určena k neúspěchu, protože nikdy nemůže existovat 100% úspěšný obchodní model.

Může za tokonečná množina obchodníků, takže kdyby existoval 100% úspěšný obchodník, po čase by vydělal na všech takže by nezbyl nikdo, kdo by mu ještě mohl něco prodat, čímž by přestal fungovat trh. Stejný princip platí u „letadla“ (finanční pyramidová hra, Ponzi schéma), kdy množina lidí poskytujících peníze do systému roste exponenciálně, takže se rychle vyčerpá.

Libovolný úspěšný obchodní systém po čase přestává fungovat, protože se (a) rozkříkne (b) nezůstane kdo by prodával. Dokud je úspěšný obchodní systém funkční, musí být držen v tajnosti. (Je to stejné jako psychohistorická matematika Harryho Seldona z Nadace od Issaca Asimova). V obchodní řeči se říká „trh se změnil“, čímž se myslí, že geniální systém/indikátor/grafická formace přestal fungovat a je třeba vymyslet něco nového.

Technická analýza selhává protože většínou počítá pouze s býky a medvědy. Vysvětluje cenové změny jen jako souboj těchto dvou skupin obchodníků. Používá nejrůznější matematické principy určené původně pro nekonečné množiny a násilím je roubuje na konečné množiny. Ignoruje psychologické zákonitosti trhu. Přenáší někdy mechanicky matematické postupy určené původně pro fyzikální svět na lidské chování.

Má tedy cenu se technickou analýzu učit, všechny ty indikátory, klouzavé průměry, RSI, stochastiky grafické formace, Elliotovy vlny, MACD, Ketnerovy kanály, atd.? Odpověď zní „má“. (A) jestliže umíme rozhodnout v jaké fázi se nachází trh, zda je v trendu (rostoucí fáze) nebo se pohybuje stranou (sideways) můžeme volbou vhodného indikátoru, získat doplňující informaci pro rozhodování. (B) jesliže známe technické indikátory a pravidla, podle kterých se řídí většína ostatních, můžeme své chování přizpůsobit a využít těchto znalostí při odhadu jakým způsobem se ubírá jejich uvažování. Například, využít toho, že existují obchodníci vstupující na trh na Fibonacciho úrovních, a předpokládat, že jejich vstup na trh způsobí další nárůst ceny v požadovaném směru. Jestliže, použitím spektrální anylýzy dovedeme určit z cenového grafu pravidelnou periodu změn, můžeme tím získat před ostatními rozhodující informaci o změně směru trhu v dostatečném předstihu.

Zásada většího blbce
Vždycky se najde ještě větší blbec který to ode mne koupí.“
Na trhu se pohybuje kromě obchodnického výkvětu, i množství začátečníků, hráčů, obchodníků rozhodujících se intuitivně na základě svých pocitů, náhodných účastníků, výrobců a producentů, kteří nakupovat/prodávat musí (např. Centrální banka musí vždy nakupovat/prodávat měnu). A ne všichni technickou analýzu ovládají. V podstatě se dá říct, že technickou analýzu moc neovládají hlavně banky a velké finanční instituce, správci fondů a obchodníci s akciemi a dluhopisy. S nadsázkou se dá konstatovat, že jediní, kdo technickou analýzu ovládají, jsou obchodníci s komoditami a měnami.

Hlavní poslání technické analýzy.
Nejdůležitějším posláním technické analýzy je určit (časově) vhodný okamžik vstupu na trh, určit úroveň pro Stop Loss a úroveň pro Také Profit. V případě rostoucího trendu by se zdálo, že je možno vstoupit na trh kdykoliv, ale mohlo by se stát, že právě v tu chvíli se rozhodne část obchodníků realizovat svůj zisk, což srazí cenu dolů o tolik, že náš obchod ukončí Stop Loss, nebo se dostaneme do takové ztráty, že v panice a strachu z dalších ztrát obchod ukončíme, načež cena začne opět růst a vrátí se do trendu. Vhodným načasováním obchodu za pomoci technické analýzy se dá těmto tržním projevům vyhnout, čímž sebe udržíme v dobrém rozpoložení, svoji sebedůvěru nedotčenou a nervovou soustavu v neporušeném stavu.

Žádné komentáře:

Okomentovat